Het verhaal van Emma

Emma (8 jaar) heeft de diagnose ASS (Autismespectrumstoornis) en ADHD. Het reguliere onderwijs heeft gezorgd voor grote spanningen en voor veel ‘explosieve’ uitspattingen in de thuissituatie. Emma voelt zich steeds ongelukkiger en doet zelfs uitspraken niet meer te willen leven.

In goede samenwerking met de ouders en de nieuw opgestarte dagbehandeling (in combinatie met speciaal onderwijs) zet MAKS BrainBlocks en werkbladen uit het werkboek Hoe ga ik om met mijn autisme in. Op deze manier leert Emma wat autisme voor haar betekent. In kleine stapjes leert zij ‘het hoofd’ van andere mensen beter te begrijpen: niet alles gebeurt expres of om haar te pesten. Emma kan steeds beter aangeven hoe het met ‘haar hoofd’ gaat en wat op een moment juist wèl of juist niet handig is. Ook haar ouders leren wat BrainBlocks is en hoe zij hierdoor met Emma kunnen communiceren.

Door een goede samenwerking te creëren met de dagbehandeling, leert Emma zaken door te trekken naar school en naar de mensen om haar heen. Ze wordt rustiger en kan steeds beter vertellen wat haar bezighoudt en hoe het met haar gaat. Er komen steeds meer fijne en leuke momenten thuis en Emma vindt school weer leuk. Emma komt niet meer met een overvol hoofd thuis. Met hulp van haar omgeving weet ze rust- en ontlaadmomenten in te bouwen. Emma bloeit op en wordt weer gelukkig met wie zij zelf is. Ze geeft het volgende aan: ’Ik heb echt autisme hè maar dat vind ik niet erg. Ik ben gewoon Emma, heb soms wat extra hulp nodig. Ik vind het fijn dat ik nu weet hoe ik dat moet vragen’.