Zorg in onderwijs
Voor wie is het?
Zorg in Onderwijs is er voor kinderen en jongeren (6-18 jaar) die om verschillende redenen niet (volledig) naar school gaan of wel volledig deelnemen aan het onderwijs maar dreigen uit te vallen. Bij deze kinderen/jongeren is sprake van psychische problematiek, zoals een autisme spectrum stoornis (ASS), ADHD, traumagerelateerde problematiek en/of hechtingsproblematiek.
Hoe werkt het?
Zorg in Onderwijs is een systeemgericht begeleidingstraject waarbij we de samenwerking aangaan met zowel het kind als de opvoeder(s), de school en eventueel de betrokken behandelaar. Met alle betrokkenen stellen we een plan van aanpak op voor een begeleidingstraject op maat. De ambulante begeleiding door MAKS vindt op school plaats en tijdens de observatiefase wordt de behoefte van het kind/de jongere in kaart gebracht. Zorg in Onderwijs wordt geboden op basis van een Persoonsgebonden Budget (PGB) of Zorg in Natura (ZIN).
Doelen
Het doel van Zorg in Onderwijs is om het kind/de jongere zo passend mogelijk te begeleiden naar een (volledige) terugkeer in het onderwijs.
- Het kind kan weer zelfstandig functioneren op school of de schoolse vaardigheden om zelfstandig en voltijds deel te kunnen nemen aan het onderwijs zijn vergroot;
- het kind kan beter omgaan met emoties, stress en gezag;
- het kind wordt gestimuleerd in maximale zelfontplooiing;
- het kind kan beter plannen en organiseren;
- de sociale en communicatievaardigheden zijn versterkt;
- de weerbaarheid is verstrekt;
- draagkracht en draaglast zijn inzichtelijk en voor zover mogelijk in balans.
Frequentie, intensiteit en duur
De hoeveelheid en de frequentie van de begeleidingsmomenten zijn afhankelijk van de voortgang ten aanzien van de doelen. Dit is maatwerk.
Meer informatie
Wil je meer informatie, stuur dan een mailtje naar zio@buromaks.nl. We nemen dan op korte termijn contact met je op.