Over MAKS
Je komt verder met een MAKS’er. Hoe zien wij dat? Wat drijft ons? Hoe sturen en werken we met deskundigheid én creativiteit? Wat zegt dat over onze relatie met jou als cliënt, ketenpartner, financier of toekomstige collega? Het gaat hier over samenwerken, vertrouwen en ontwikkelen. We gaan graag in gesprek dus weet ons te vinden. Ook daarover meer op deze pagina.
Kwaliteitsstatuut
Keurmerk en toezicht kwaliteit
Klachten
Feiten en cijfers
Lees hier verder →
Medezeggenschap
Bestuur en toezicht
Visie
Bij MAKS werken we aan het leiderschap van iedere medewerker. We werken bij MAKS vanuit onze bedoeling en drijfveren.
Ons verhaal
5 ambulant begeleiders uit de geestelijke gezondheidszorg richtten in 2002 Buro MAKS op. Hun doel was om Maximale Aandacht, Kwaliteit en Service (MAKS) te bieden aan mensen met psychosociale en psychiatrische problemen. Dit vanuit een mensgerichte filosofie. Met nadruk op hulpverlening in de nabijheid van de cliënt. Aandacht, kwaliteit, menselijkheid, nabijheid en deskundigheid. Dat zijn de elementen waaruit MAKS is opgebouwd: de kern van onze visie. Deze waarden zijn zeer actueel. In landelijk en lokaal beleid is inmiddels veel aandacht voor juist die onderdelen van waaruit MAKS ooit is ontstaan. De visie van MAKS sluit dus aan op het beleid en tegelijkertijd verandert er veel in de wetten en regels. Daardoor werken we in een ingewikkelde omgeving die steeds verandert. Daarin blijven wij trouw aan onze afkomst. Zo komen wij verder.
Onze doelgroep
MAKS is er voor kinderen, jongeren en volwassenen met psychosociale en/of psychiatrische problemen in Noord-Brabant en Rivierenland. En voor de mensen in hun nabijheid.
Onze drijfveer
Door werkelijk gezien te worden, zonder oordeel, ontstaat er ruimte om te zijn wie je bent. En wanneer je werkelijk kunt zijn wie je bent, ben je volmaakt in al je onvolmaaktheid. Ons werk richt zich op het bieden van ruimte aan de mogelijkheden van ieder mens. Dit betekent dat wij niet voorbijgaan aan de broosheid van mensen die kampen met de naslepen van ingrijpende existentiële ervaringen. ‘Herstellen’ betekent: iets in zijn oude toestand terugbrengen. Dat kan niet altijd. Wij hebben oog voor de broosheid met een hartelijke hulpverlening die daarbij past.
Wij geloven:
- Ieder mens is uniek
- Iedereen is van betekenis
- Mensen hebben groei- en ontwikkelingsmogelijkheden
- Mensen laten zichzelf zien in de eigen vertrouwde omgeving
Hoe we werken en wat we doen
MAKS’ers maken het verschil door onze cliënten te zien voor wie ze zijn. We kijken wat iemand doet, wat iemand kan en waar iemand in het leven mee leert omgaan. We ondersteunen mensen in de geborgenheid van hun eigen leefomgeving. We zijn daar waar de oplossingen voor problemen het hardste nodig zijn. We combineren specialistische kennis, bewezen therapieën en methodieken (expertise) met menselijkheid, nabijheid en lef (inventiviteit). Wij helpen cliënten bij het vormgeven van hun leven en bij het voorkomen dat problemen erger worden. Ons streven is dat cliënten zelf hun leven kunnen vormgeven en mee kunnen doen in de samenleving. Dit doen wij met onze cliënten, met elkaar en samen met anderen. We werken vanuit een basishouding van leren, reflecteren, luisteren en professioneel handelen.
Van visie naar praktijk
Deze visie brengen we in de praktijk met de 'formule': deskundigheid + inventiviteit = verder komen. Je mag van ons verwachten dat wij specialistische kennis combineren met menselijkheid, nabijheid en lef. Zo ondersteunen wij je om verder te komen.
Kwaliteitsstatuut
In het kwaliteitsstatuut staat wat wij hebben geregeld rond kwaliteit en verantwoording voor hulpverlening van volwassenen bij MAKS. Het gaat om:
- de juiste hulp
- op de juiste plaats
- door de juiste zorgprofessional
- binnen een professioneel en kwalitatief verantwoord netwerk.
De kwaliteit en de doelmatigheid van onze zorgverlening zijn inzichtelijk en toetsbaar. Dat verbetert de zorg. Het kwaliteitsstatuut is een verplichting vanuit de Zorgverzekeringswet.
Download hieronder ons kwaliteitsstatuut.
Keurmerk en toezicht kwaliteit
Toezicht op kwaliteit begeleiding (Wmo)
Veel gemeenten hebben de GGD opdracht gegeven toezicht te houden op de uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en de kwaliteit hiervan. Zo houdt de GGD toezicht op de kwaliteit van de in het kader van de Wmo-zorg, -begeleiding en -ondersteuning.
Toezicht op kwaliteit hulpverlening volwassenen en jeugdhulp
De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) bewaakt en bevordert de veiligheid en kwaliteit van de gezondheidszorg en jeugdhulp. Lees meer op www.igj.nl.
Cliënttevredenheid
Cliënttevredenheid
We meten resultaten door middel van vragenlijsten bij de start, gedurende en bij het einde van de hulpverlening. Na afronding van het zorgplan meten we de cliënttevredenheid. De samenwerking tussen hulpverlener en cliënt bespreken we aan de hand van Directe Cliëntfeedback/SRS (Session Rating Scale).
2018 | begeleiding volwassenen: 7,8 | begeleiding Kind/Jeugd: 7,5 | woonbegeleiding: 8,7 |
2019 | begeleiding volwassenen: 7,6 | begeleiding Kind/Jeugd: 7,5 | woonbegeleiding: 8,8 |
2020 | behandeling Kind/jeugd/volwassenen: 8,1 | begeleiding Kind/Jeugd/volwassenen: 8,3 | woonbegeleiding: 8,3 |
2021 | begeleiding/behandeling Volwassenen: 8,3 | begeleiding Kind/Jeugd: 7,6 | woonbegeleiding: 8,5 |
2022 | begeleiding/behandeling Volwassenen: 8,2 | begeleiding Kind/Jeugd: 7,8 | woonbegeleiding: 8,3 |
2018: begeleiding volwassenen: 7,8 - begeleiding Kind/Jeugd: 7,5 - woonbegeleiding: 8,7
2019: begeleiding volwassenen: 7,6 - begeleiding Kind/Jeugd: 7,5 - woonbegeleiding: 8,8
2020: behandeling Kind/jeugd/volwassenen: 8,1 - begeleiding Kind/Jeugd/volwassenen: 8,3 - woonbegeleiding: 8,3
2021: begeleiding/behandeling Volwassenen: 8,3 - begeleiding Kind/Jeugd: 7,6 - woonbegeleiding: 8,5
ISO gecertificeerd
Buro MAKS streeft naar duurzame kwaliteit van zorg en voldoet aan de eisen gesteld in de Kwaliteitsmanagementsysteem norm: NEN-EN-ISO 9001:2015. Het certificaat is geldig voor de volgende scope: gespecialiseerde hulpverlening geestelijke gezondheidszorg in de thuissituatie (begeleiding en behandeling) aan kinderen, jeugdigen en volwassenen. Woonbegeleiding voor volwassenen met psychische en/of psychiatrische kwetsbaarheid. (Geldig: 15 augustus 2023 - 31 juli 2026)
Klachten
Klachtenprocedure MAKS
Ontevreden?
MAKS en haar medewerkers zetten zich dagelijks maximaal in om goede hulpverlening te bieden. Toch kunnen er dan dingen misgaan of anders lopen dan u verwacht. Hebt u een klacht dan behandelt MAKS uw klacht integer en zorgvuldig, waarbij uw privacy gewaarborgd is. Samen met u wordt gezocht naar een passende oplossing, zodat de hulpverlening van MAKS naar tevredenheid voortgezet kan worden. Ook een naaste of uw wettelijke vertegenwoordiger kan onvrede uiten of een klacht indienen.
Bespreek uw klacht met begeleider
Heeft u een klacht bespreek dit dan eerst met uw begeleider. Rechtstreeks de klacht met de begeleider bespreken is vaak de snelste manier om uw onvrede of klacht op te lossen. Komt u er met de betrokken begeleider niet uit dan kunt u contact opnemen met de teamleider. De teamleider zal samen met u zoeken naar een mogelijke oplossing.
Hulp nodig bij het bespreken van uw klacht?
Als u het moeilijk vindt om uw klacht te bespreken met uw begeleider of de teamleider kunt u contact opnemen met de cliëntvertrouwenspersoon van MAKS. U kunt deze bereiken door te mailen naar clientvertrouwenspersoon@buromaks.nl en dan wordt er contact me u opgenomen. Kind/jeugd cliënten of hun naasten kunnen ook terecht bij Jeugdstem. Klik hier voor meer informatie over Jeugdstem.
Niet tevreden met de oplossing van uw begeleider of de teamleider?
Bent u niet tevreden met de oplossing van uw begeleider of de teamleider dan kunt een klacht indienen. Dit kunt u doen door het klachtenformulier in te vullen en ondertekend door te sturen naar: klachten@buromaks.nl of
MAKS – klachten
Postbus 1031
5004 BA Tilburg.
Indien wenselijk wordt uw klacht doorgestuurd naar de klachtencommissie of klachtenfunctionaris. Dit is afhankelijk van welke soort hulpverlening u krijgt vanuit MAKS. Wilt u meer informatie over het verloop van de klachtenprocedure, dan verwijzen we u graag naar de Klachtenregeling. Deze is te vinden onderaan deze pagina.
Geschillencommissie Zorg Algemeen
Volwassenen die behandeling ontvangen van MAKS en er niet met de klachtenfunctionaris uitkomen kunnen een klacht indienen bij de Raad van Bestuur. De Raad van Bestuur zal een uitspraak doen, mocht u hierover niet tevreden zijn kunt u een klacht indienen bij de Geschillencommissie Zorg Algemeen (Geschillencommissie Zorg Algemeen, Postbus 90600, 2509 LP Den Haag). Hier zijn kosten aan verbonden.
Feiten en Cijfers
Wij werken in West Midden Brabant en Noord Oost Brabant met 2 ambulante teams en 1 woonteam.
Jaarverslagen
Voor onze jaarverslagen verwijzen we naar Jaarverantwoording in de zorg.
Medezeggenschap
Cliëntenraad
MAKS vindt het belangrijk dat cliënten meepraten over het beleid. De cliëntenraad vertegenwoordigt de cliënten en komt op voor hun gemeenschappelijke belangen. Het bestuur houdt bij beslissingen rekening met het advies van de cliëntenraad. Daarvoor is er ongeveer 10 keer per jaar overleg met de directeur-bestuurder en minimaal 1 keer per jaar met de RvC.
Taken van de cliëntenraad:
- Gevraagd en ongevraagd advies geven over alle zaken die direct met cliënten en hun leefomgeving te maken hebben.
- Knelpunten of klachten signaleren en doorgeven. Op deze manier wordt de stem van de cliënt steeds meegewogen.
Wil je een vraag stellen aan de cliëntenraad? Wil je ergens aandacht voor vragen? Zelf lid worden van de cliëntenraad? Stuur een mail
Tuti
- voorzitter -
Mijn naam is Tuti, ik kom uit Rosmalen waar ik samenwoon met mijn prachtige Maine Coon Cooper. Mijn expertise heb ik ontwikkeld op het gebied van online marketingcommunicatie en employee advocacy in de zorg.
Ook ben ik sinds 2015 als vrijwilliger actief voor mensen met een verstandelijke beperking.
Sinds mei 2018 ontvang ik als cliënt ondersteuning van MAKS. Hulp die mij echt een heel stuk verder heeft geholpen in de moeilijke momenten van het leven. Dat is niet vanzelfsprekend. Daarom voelde ik me geroepen mijzelf in juni 2021 beschikbaar te stellen voor de Cliëntenraad van MAKS. Om er, samen met de andere leden van de Cliëntenraad, voor te zorgen dat het belang van de cliënt voorop staat!
Wij zijn bereikbaar via bovenstaand e-mailadres, maar je bent ook van harte welkom een connectie te maken via LinkedIn.
Danny
- lid -
Hallo, mijn naam is Danny. Ik ben 29 jaar en heb ruim 6 jaar ondersteuning van MAKS.
Sinds oktober 2021 ben ik lid van de cliëntenraad. Ik werk als vrijwilliger bij RIBW Brabant binnen het team Kiemuur. Ik hoop in de toekomst werkzaam te zijn als ervaringsdeskundige.
Olav
- lid -
Ik ben Olav en woon in Tilburg. Door een ongeval op de snelweg ben ik arbeidsongeschikt geraakt.
MAKS heeft me ondersteund in mijn proces en ervoor gezorgd dat ik weer wat zekerder in deze wereld sta. Vanaf 2007 tot 2018 heb ik gewerkt met mensen met een verstandelijke handicap. Ik ben ervaringsdeskundige bij MEE waar ik cliënten en organisaties adviseer vanuit mijn expertise NAH (Niet Aangeboren Hersenletsel). Daarnaast ben ik vrijwilliger voor mensen met een verstandelijke handicap. Als lid van de cliëntenraad wil ik de belangen van de cliënten zo goed mogelijk te vertegenwoordigen, knelpunten signaleren en kritisch mee te denken over beleid. In mijn vrije tijd vind ik koken fijn, doe aan sport, fiets, tuinier, maak muziek en lees ik graag.
Ondernemingsraad
De ondernemingsraad (OR) behartigt de belangen van de medewerkers van MAKS. De OR is namens de medewerkers gesprekspartner van de bestuurder. Het gaat hierbij over:
- het beleid en de effecten hiervan op medewerkers
- de arbeidsomstandigheden
- de naleving van de cao GGZ.
De OR vergadert 6 of 7 keer per jaar met de bestuurder en minimaal 1 keer per jaar met de Raad van Commissarissen. De taak van de OR is om de stem van de medewerker te laten horen en zo invloed te hebben op (de uitvoering van) het beleid. Wil je een vraag stellen aan de ondernemingsraad, of aandacht voor een thema vragen? Stuur een mail naar de OR
Bestuur en toezicht
Waarde(n)gedreven governance
MAKS is een zorgonderneming met een maatschappelijke taak. Dit vraagt om professionaliteit, betrouwbaarheid en integriteit. Voor ons betekent dit dat we trouw zijn aan onze waarden. Het gaat om de waarde die wij toevoegen in het leven van onze individuele cliënten, gezinnen en de samenleving. Dat is leidend bij het bestuur en toezicht. Dit is bestuur en toezicht volgens waarde(n)gedreven governance. MAKS streeft naar een gezonde bedrijfsvoering en blijven leren en ontwikkelen.
Bestuur
De besturing van MAKS kenmerkt zich door participatief leiderschap. Dit houdt in dat iedereen bij MAKS meedoet en leiderschap toont. De focus ligt op ertoe doen. Van betekenis zijn als professional, collega en mens. En doen wat nodig is. Zo zorgen we samen voor effectiviteit, ontwikkelingsmogelijkheden en zelfsturing van cliënten, professionals en het team.
Toezicht
De Raad van Commissarissen (RvC) van MAKS houdt toezicht op de besturing, bedrijfsvoering en beleid van de organisatie. Naast het actief toezichthouden vervult de RvC de rol van werkgever en de klankbord voor de bestuurder. De RvC van MAKS houdt toezicht conform de geldende Zorgbrede Governance Code. Het toezien op een verantwoorde bedrijfsvoering, het vervullen van de maatschappelijke opdracht, en integer en transparant leiderschap zijn hierin leidend.
Bestuur en Toezicht zijn bereikbaar via info@buromaks.nl. De reglementen zijn hier ook op te vragen.
Colofon
MAKS is verantwoordelijk voor de informatie op deze website.
Verkeerde of onvolledige informatie
Merk je dat er iets niet klopt? Mis je informatie? Laat het ons weten. Dan kunnen we het zo nodig veranderen. We stellen je feedback op prijs en doen ons best daarmee onze site te verbeteren. Je kunt hiervoor het contactformulier gebruiken. Werkt er iets niet goed? Dan is er misschien een technische storing. Waarschuw ons even via het contactformulier. We proberen het ongemak zo snel mogelijk op te lossen. Denk je dat je schade opgelopen hebt door het gebruik van informatie op onze site of door een storing? Bel ons (088-400 88 00). Dan zoeken we samen naar een oplossing.
Auteursrecht
Persoonlijk gebruik van de inhoud van deze site is toegestaan. Dat wil zeggen dat je de informatie niet commercieel mag gebruiken. Buro MAKS behoudt zich het auteursrecht voor van onze eigen informatie op buromaks.nl.
Het gaat hierbij bijvoorbeeld om de geplaatste berichten, beeldmerken, logo’s, illustraties en foto’s. Wil je deze toch gebruiken? Stuur dan je verzoek in via het contactformulier.
Privacy en cookies
Wij maken gebruik van cookies om onze website te analyseren en te verbeteren. De informatie die we krijgen door je bezoek aan buromaks.nl, gebruiken we alleen om onze site te verbeteren en voor bezoekstatistieken. Hoe we omgaan met persoonsgegevens, lees je hier.
Credits
Tekst: MAKS specialistische hulpverlening thuis geestelijke gezondheidszorg
Fotografie: Angeline Swinkels. Illustraties: Volvuur.
Ontwerp en realisatie: Sander Hoosemans.
Concept: Everbetter.